Sport?

2012.08.03. 22:57

Olvastam ma egy cikket, valahogy szembejött a sok olimpiai hír között. Elsőre még nem is tetszett annyira, azt mondtam, hogy modoros, és erőltetett poén. Hát ki ír le olyat, hogy „jómagam”, noch dazu ezzel kezd? De aztán el kellett olvasnom még egyszer, mert döbbenetes gyűlölethadjárat indult ellene.

Itt a cikk: http://sportgeza.hu/2012/london/cikkek/velemeny/gyurta_es_en/

És amiket kiváltott: egy facebook jegyzet, és részben ezzel foglalkozik egy blogposzt. A lista nyilván nem teljes, de az én időm se végtelen.

Valahogy érthetetlennek tartom a reakciókat, hiszen az írója (Magyari Péter, annyit emlegették, hogy megjegyeztem) sosem kívánta Gyurtának, hogy pl. a tejesember szarjon a lábtörlőjére, míg a másik irányban sokkal durvább kívánságok hangzottak el. Szerintem a sok támadás miatt a védelmembe vettem a cikket, és még jobbnak is hittem, mint amilyen, pl. 1-2 indirekcióval működő, több szinten értelmezhető írásnak gondoltam, amilyeneket (persze csakis jobbakat) Douglas R. Hofstadter írt a Gödel, Escher, Bach-ban. Azt hiszem ez az a szurkolói mentalitás volt részemről, amikor a rosszabbul állónak, az esélytelennek drukkolok. Mint mikor régen Federer verhetetlen volt, bárkire felfigyeltem, aki kicsit is meg tudta izzasztani.

Ezt az eszmémet még meg is erősítette pár hozzászóló a jobbegyenes blogon, volt aki szerint ez a Czene á.t. kifigurázása a közvetítés alatti politizálásáért, vagy csak egy görbe tükör az önmagukat nagyra tartóknak. A Czene-vonalban van valami, ő „szólhatott a közvéleménynek” az éppen nagyon sokak által nézett köztévében, amíg talán mások is, vagy mások inkább megérdemelnék ezt. A közvetítéskor egyébként annyira idegesített a kommentátor és a Czene, hogy nem is figyeltem rájuk. Na nesztek, ha ez volt a cél, akkor nem jött be. :)

Egy összeesküvés-elméletes elképzelés szerint a Magyari-cikk kiválasztott keveseknek szól, és csak ők érthetik meg az üzenetét. Itt eszembe jutottak a titkosszolgálati munkások, akik észrevétlenül teszik a dolgukat, és lehet, hogy olyat tesznek, amiért öt aranyérem is kevés lenne, de a közvélemény majd csak soha napján tudja meg valami múzeum eldugott sarkában, és a történelemkönyvek tömör képaláírásaiban. Ebből beugrott az X-akták azon epizódja, amikor a cigarettás férfi és Deep Throat ügyködnek, még Fox Mulder képbekerülése előtt, és azon paroláznak, hogy ők hírnév nélkül viszik végbe a korszak legnagyobb történelmi eseményeit.

Szóval még ebben a verzióban is akad ráció, de az esély erre szerintem kevés. Amire én gondolok, az egyrészt az írás öngúnyoló hangvétele, a Gyurtához és az elért sikereihez való tiszteletteljes hozzáállás, és az ominózus utolsó bekezdés, amiben én úgy látom az igazat, hogy a szerző azért szomorú, mert bár ez a világraszóló győzelem tényleg a lehető legtöbb magyar szívébe némi fényt hozott, egy pillanatra mindenki felengedett, de egészen biztosan sokan vannak az országban, kisemberek, nagyemberek, jómódban, szegénységben, akikről az embereknek ugyanúgy tudniuk kéne, mint Daniról, ha csak egy pillanatra is.

Volt egy elkeseredésem is közben azon, hogy vajon tényleg ilyen sok ember nem tud értőn olvasni? Tényleg sokakban nincs elég humorérzék? Vagy csak ezek az amúgy is felhergelt szerencsétlenek lépnek ilyenkor elő megnyilvánulni? Miért nem számolt ezzel Magyari Péter? Ha olyan intelligens, amilyennek a poénját leírják a védői, akkor ezt miért nem látta előre? (Megjegyzés az összeesküvős vonalhoz: van aki szerint a KGB fizette, hogy társadalommegosztó és -rombadöntő cikket írjon.)

Én nem tudok erre válaszolni, hogy számolt-e a reakciókkal, vagy naivan hitte, hogy rendben lesz. Ehelyett azon gondolkodtam, hogy az intelligencia állítólag mindenhol ugyanolyan eloszlású, a világ más részein sem okozna ez különbséget, tehát a közhangulat terméke lenne a mocskolódás? Ezt sem tudom, mert jórészt csak magyar tapasztalatom van. Szóval arra jutottam, hogy semmit nem tudok. Be lehet ezt vallani.

Van viszont valami, amiről most már tudok, vagy inkább csak hiszek benne. Az ember társas lény. Keresi a valahova tartozást, és a kezdettől meglévő kötődései beleivódnak a pszichéjébe. Ezért tudjuk a magunkénak érezni Gyurta Dániel 200m mellúszásban elért világrekordos olimpiai aranyát, ezért vagyunk büszkék rá, holott ő csak egy ember, akivel amúgy sose találkoztunk, nem ismerjük, eltér a véleményünk a dolgokról, csak magyar. Meg mi is. De lehet, hogy ez csak az én nevelésem.

Apropó sport, újra elkezdtem a műtét után, hát nem elkezdtem hízni? Hitegethetem magam, hogy biztos izom épült, na de akkor miért kell az övet egy fél lyukkal arrébb fűzni? Csak sokat eszek. Majd tudatosabb leszek, és jó lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://kockakolto.blog.hu/api/trackback/id/tr804694812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabó Kocka · http://kockakolto.blog.hu 2012.08.05. 10:39:32

Ma láttam megint pár hozzászólást a témához, a facebook-jegyzet megosztásait nézegetve.
Az jutott eszembe, hogy valahol hallottam vagy olvastam, hogy az intelligencia az a dolgok másképp látásának képessége. Egy csomó IQ-teszt feladat is arról szól, hogy meglátja-e az ember, hogy mi a feladat, az elétárt 4-5 valamiben mi az a kvalitás, amit a hiányzó elem megtalálásához figyelembe kell venni. Egyfajta elvonatkoztatás attól, hogy minek látszik valami első látásra, másodikra, harmadikra, stb. És talán ugyanígy olvasásra?
Az vezetett erre, hogy néhány véleményező azt állította, hogy kikéri magának, hogy nem értette a Magyari-cikket, igenis megértette, csak nem tetszett neki.
Nem állítom, hogy ez lehetetlen, az ízlések különböznek, ezzel semmi baj. Azt kétlem, hogy tényleg eljutott-e a második, harmadik olvasatig. Ha nem, akkor vajon azért, mert nem elég intelligens? Vagy elvakította az eufória, Gyurta magasságokba emelése? Vagy a rossz közhangulat, vagy más úgy átitatta, hogy nem tud már erre figyelni?
Vajon elitista a hozzáállásom?
Bocs, indulnom kell a mensa tesztre... :D

hajdú 2012.08.07. 14:53:36

Én is olvastam ezt a cikket, még a reakciók előtt, és igazából nem tetszett nekem sem. Értettem a poént, csak szerintem nem volt annyira vicces, inkább csak erőlködős, pont az utolsó kisemberes bekezdése miatt, ameddig még teljesen érteni véltem, aztán ott meg már nem tudtam igazán eldönteni, mi a fenét is akart ezzel. Szóval én úgy csuktam be az ablakot, hogy hát ez felejtendő. Szóval szerintem rosszkor próbálta elsütni a humorpatronját, ráadásul egyben fürdőzni Gyurta sikerében, hiszen a kívánt kattintásszám az nyilván megvolt... én nem csodálom, hogy éles reakciókat kapott. Az más kérdés, hogy az is szánalmas, ahogy egyesek ezt túlpörögték.

Most akkor nyugodtan vond kétségbe intelligenciám, humorérzékem :))

Gabó Kocka · http://kockakolto.blog.hu 2012.08.07. 22:18:18

@hajdú: Nagyjából egyetértek. Most már lecsengett bennem a dolog, tényleg az volt, hogy szerintem többnek láttam, mint aminek szánták. Valószínűleg azért, mert igazságtalanul támadták, én meg a védelmembe vettem. Meg kötekedni vágytam valahol. :)
De legalább egy jó kis agymenést levágtam ide :D
"/>
süti beállítások módosítása